تركيه؛ پيروزي اسلام در عرصه اجتماعي با روندي دموكراتيك

 تركيه؛  پيروزي اسلام در عرصه اجتماعي با روندي دموكراتيك

 

 

 در انتخابات اخير تركيه در روز یکشنبه حزب ' عدالت و توسعه' به رهبری ' رجب طیب اردوغان' با کسب ۹/۴۹ درصد آراء موفق به کسب ۳۲۵ کرسی از ۵۵۰ کرسی پارلمان ترکیه شد.
  بنابراين بسياري از مطبوعات جهان با تيتر زير خبرهاي خيره كننده آن را پوشش دادند:

 پیروزی قاطع جریان های اسلامگرا در انتخابات پارلمانی ترکیه، مرا باد تحقق يك پيش بيني تاريخي انداخت كه در قالب يك خاطره برايتان مي نگارم.

 

پیروزی اسلامگراها در انتخابات ترکیه

 

روزنامه الحیات چاپ لندن امروز در کاریکاتوری به پیروزی قاطع جریان های اسلامگرا در انتخابات پارلمانی ترکیه توجه دارد.

 

 من در مهرماه سال ۱۳۷۳ شمسي از سوي وزارت آموزش و پرورش براي يك دوره دو ساله به عنوان ماموريت آموزشي به استانبول تركيه اعزام شدم. از همان آغاز بنا به علايق شخصي خود ، اوضاع فرهنگي، سياسي و مذهبي و...تركيه را مورد مطالعه قرار دادم. من زبان تركي نمي دانستم ، ولي بخش فرهنگي سفارت ج .ا.ا هر روز بولتني خلاصه از همه مطالب مطبوعات آزاد و انبوه تركيه را تهيه و تدوين مي كرد و براي وزارت خارجه ايران مي فرستاد . من از آقاي باقري سفير وقت ايران در آنكارا خواهش كردم يك نسخه از آن را جهت تحقيق و مطالعه براي اينجانب نيز ارسال كنند. با لطف ايشان من هر روز در جريان اهم رويدادهاي تركيه و جهان از نگاه مطبوعات تركيه قرار مي گرفتم.

 در آن سال ها هنوز حزب « عدالت و توسعه » تشکیل نشده بود و طیب اردوغان و همفکرانش در حزب اسلامی «رفاه » به رهبری« نجم الدین اربکان» فعالیت می کردند. وزن سیاسی و پایگاه مردمی این حزب در آن سال ها در رده سوم قدرت ارزیابی می شد.

 در تاریخ ۷/۱/۱۳۷۳ برابر با ۲۷/۳/۱۹۹۴ میلادی انتخابات محلی شهرداری های ترکیه برگزار شد. بنا به نتایج آن انتخابات، موقعیت و پایگاه مردمی احزاب سیاسی ترکیه در آن مقطع زمانی بدین شرح ارزیابی می شد: 

 ۱ - حزب راه راست به رهبري خانم تانسو چيللر با كسب ۳۹/۲۲درصد آرا و تعداد ۸۷۵ شهرداري مقام اول

 ۲ - حزب مام ميهن به رهبري مسعود يلماز با كسب ۸۳/۲۱ درصد ارا و تعداد ۷۹۶ شهرداري مقام دوم

۳ - حزب (اسلامي) رفاه به رهبري نجم الدين اربكان با كسب ۸۰/۱۷درصد آرا و تعداد ۳۲۳ شهرداري مقام سوم 

۴ - حزب سوسيال دموكرات خلق به رهبري مراد كارا يالچين با كسب ۰۴/۱۳ درصد آرا و تعداد ۴۴۶ شهرداري مقام چهارم 

 را به دست آوردند.

و ساير احزاب كوچك (۷ حزب) با كسب بقيه آرا توانستند كرسي ۲۶۲ شهرداري ديگر را تصاحب كنند.

 در اين انتخابات ۸/۹۲ درصد حائزين شرايط در انتخابات شركت كردند. حزب رفاه اسلامي در مراكز استان ها و شهرهاي بزرگ بيشترين پست شهرداري ها را احراز كرد، ولي در شهرهاي كوچك به مقام چهارم دست يافت.

 در استانبول  از ۳۳ بخش ۱۹ بخش را حزب رفاه به دست آورد . در آن زمان طيب اردوغان با راي مردم به عنوان شهردار استانبول ( بزرگ ترين و پرجمعيت ترين شهر تركيه) برگزيده شد.

  خوب به خاطر دارم روزي خبرنگاران طيب اردوغان شهردار اسلام گرذاي استانبول را در ميان گرفته و سوال پيچ كرده بودند. خبرنگاري طلبكارانه پرسيد:

شما مسئولان حزب رفاه اسلامي اگر به قدرت برسيد ف مي خواهيد مثل ايران ايران زنان را اسير قيد و بند حجاب و چادر كنيد. نمونه اش خانم هاي عضو حرب رفاه هستند.

طيب اردوغان كاملا منطقي و آرام پاسخ داد:

اولا من به عنوان يك مسلمان بر اين باورم كه خانم هاي بي حجاب گناهكارند، ولي در عرصه اجتماعي حجاب يك موضوع شخصي است و بود و نبود آن به هيچ وجه ربطي به حاكميت و دولت ندارد و ما آن را دخالت در زندگي خصوصي مردم مي دانيم ؛ بنابراين هرگز چنين كاري نخواهيم كرد.

ثانيا خانم هاي عضو حزب رفاه خود حجاب را برگزيده اند. به ديگر سخن خانم هاي مسلمان محجبه عضو رفاه مي شوند.

 نكته مهمي كه من امروز مي خوام براي شما بگويم اين است كه من آن روزها با مشاهده مشي و مرام منطقي و دموكرات مابانه اسلام گرايان بارها در جلساتي هفتگي كه با همكاران فرهنگي داشتيم تاكيد مي كردم كه:

« من امروزه به وضوح احساس مي كنم كه تركيه آرام آرام و منطقي و با شيوه اي دموكراتيك به سوي اسلام پيش مي رود و به زودي شاهد حاكميت اسلام گرايان در تركيه خواهيم بود.
  اما متاسفانه در.....حرکت در جهت عکس این است.  »

   البته شايان توضيح است كه ارتش تركيه كه خود را پاسدار نظام لائيك مي داند و تا كنون چهار بار با همين بهانه كودتا كرده و دولت هاي قانوني را سرنگون نموده ، با اعمال قدرت از راه دادگاه توانست حزب رفاه را منحل اعلام كند . اسلام گرايان پس از انحلال حزب خود حزب ديگري تحت عنوان حزب « فضیلت » تشکیل دادند. ان حزب هم با همین شیوه منحل شد. بار دیگر حزب « عدالت و توسعه » را به رهبری طیب اردوغان بنا نهادند که چندین سال است به عنوان مقتدرترین حزب کشور به تنهایی دولت(نخست وزیری، رياست جمهوري و اكثريت مجلس ) را در دست دارد. در حالي كه در زماني كه قدرت در دست احزاب لائيك بود، آن احزاب به خاطر آراي كم ناگزير بودند چند حزب با ائتلاف نسبت به تشكيل دولت اقدام كنند. 

حزب توسعه و عدالت آقای اردوغان در دوران خود دستاوردهایی برای کشور به ارمغان آورد از جمله رشد اقتصادی. البته انتقادهایی هم از سبک رهبری آقای اردوغان بر او وارد شده است.

در دوران تسلط حزب عدالت و توسعه طی هشت سال گذشته، ترکیه به رشد بالای اقتصادی دست یافته و میزان بیکاری در این کشور کاهش یافته است.

همچنین ترکیه در هشت سال گذشته، روابط با کشورهای همسایه و عربی را بهبود بخشید و با سیاست خارجی فعال خود به یکی از بازیگران عمده منطقه تبدیل شد.

این حزب در تبلیغات انتخاباتی خود، به موفقیت های اقتصادی کشور اشاره کرده و وعده پروژه های بلند پروازانه ای را داده که ساخت کانال از دریای سیاه به دریای اژه و ساخت شهر جدیدی در حومه استانبول از جمله آن هاست.

در زمان حکومت حزب عدالت و توسعه، از میزان نفوذ ارتش در عرصه سیاسی کاسته شده است.

( من در همان زمان كتابي تحت عنوان« ترکیه ، آن گونه كه من مي بينم » نوشتم که متاسفانه هنوز موفق به چاپ آن نشده ام. امروز هم این اطلاعات تاریخی را از آن منبع ذکر کردم.)

  در زیر تعدادی کاریکاتور از مطبوعات کشورهای عربی در تحلیل پیروزی حزب عدالت و توسعه می بینید.

                                                                 شفیعی مطهر

 

 

 

تو سری محکم!

 

روزنامه الشرق الاوسط در کاریکاتوری پیروزی اردوغان در انتخابات پارلمانی ترکیه را به منزله شکستی برای برخی قشرهای نظامی دانسته که در صدد کودتا علیه اردوغان بودند.

حریف بی رقیب عثمانی

روزنامه البیان امارات با اشاره  به پیروزی قاطع حزب عدالت و توسعه در انتخابات پارلمانی ترکیه وی را حریفی بی رقیب در صحنه سیاسی دانسته است.

 

 

عدالت، توسعه و البته دموکراسی

روزنامه الدستور اردن امروز پیروزی حزب عدالت و توسعه ترکیه در انتخابات پارلمانی را به علت پایبندی این حزب به اصول دموکراتیک دانسته است.

اردوغان خندان

عکاظ عربستان

 

 

الرایه قطر

اردوغان پیروز؛ بدون شرح

الوطن عربستان

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: مقالات
برچسب‌ها: تركيهدموكراتيكطيب اردوغانحزب عدالت و توسعهانتخاباتالحياتاربكاناستانبول

تاريخ : دو شنبه 30 خرداد 1390 | 6:10 | نویسنده : سید علیرضا شفیعی مطهر |